Obrazy drogi w literaturze i sztuce, red. Jan Adamowski i Katarzyna Smyk, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.

Obrazy drogi w literaturze i sztuce, red. Jan Adamowski i Katarzyna Smyk, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.

Spis treści

Droga to symboliczny i wieloznaczny składnik doświadczanej przez człowieka przestrzeni. Jak podkreśla recenzentka tomu, dr hab. Violetta Wróblewska, „Zebrane w zbiorze artykuły uświadamiają […] powszechność występowania obrazów drogi w różnych okresach, w różnych kręgach kulturowych i w różnych formach artystycznej wypowiedzi. Jednocześnie wskazują na powtarzalność interpretacyjną symboliki tytułowego motywu, kojarzonego głównie z życiem, poznawaniem, dojrzewaniem i przemijaniem, co może świadczyć o archetypicznej naturze motywu drogi.”

Niniejszy tom kontynuuje rozważania wcześniej publikacji Droga w języku i kulturze. Analizy antropologiczne (Lublin 2011). Oba zatem tomy – realizując interdyscyplinarne badania nad literaturą i sztukami wizualnymi – rekonstruują wieloaspektowo ujęty kulturowy obraz drogi oraz homo viator – człowieka w/na drodze. (Tekst z 4. strony okładki)

Program konferencji

Poniżej zamieszczamy dla Państwa program naszej konferencji:

Pobierz program

7 Comments

Droga w języku i kulturze, Lublin, 15 – 16 listopada 2010

Zakład Kultury Polskiej Instytutu Kulturoznawstwa UMCS
zaprasza na
Międzynarodową Konferencję Naukową

Droga w języku i kulturze
Lublin, 15 – 16 listopada 2010

Celem konferencji jest próba interdyscyplinarnego przedstawienia językowo-kulturowego obrazu drogi oraz homo viator – człowieka w / na drodze.

Droga jest istotnym, symbolicznym składnikiem doświadczanej przez człowieka przestrzeni. W perspektywie realnoznaczeniowej to wyróżniający element polskiego krajobrazu, obarczony różnymi konotacjami natury wierzeniowo-magicznej (skrzyżowanie, rozwidlenie dróg, bezdroże itp.), metaforycznej (co szczególnie eksponują np. frazeologizmy i przysłowia, jak droga życia czy ostatnia droga) czy symbolicznej (np. droga życia). Droga to również w sensie dosłownym przestrzeń publiczna, co implikuje specyfikę zachowań, możliwych zdarzeń, różnorodność uczestników, zarówno z „tego”, jak i z „tamtego” świata, w tym przykładowo takie kategorie społeczne, jak podróżni czy „ludzie gościńca”.
Continue Reading »